Ігрові методи на уроках географії 8 клас
Особливе місце посідає гра в житті дитини. У дошкільному віці діти живуть грою, вона є необхідністю, головним видом діяльності. Через гру дитина пізнає світ, входить у світ людських стосунків та взаємодій. Не менш важливу роль виконує гра у школі. Без гри немає ні дитячого життя в школі, ні розвитку дитячого колективу. Правильно сконструйована педагогічна гра більше, ніж будь-яка діяльність, дозволяє розвивати самостійність дитини, враховуючи її вікові особливості.
Ігрова діяльність на уроках сприяє підвищенню зацікавленості до предмета і полегшує засвоєння складних теоретичних понять. Таким чином, гра, яка є необхідністю та основним видом діяльності дитини, одночасно стає головним засобом і навіть умовою інтелектуального розвитку учня.
Не одне тисячоліття людина використовувала ігри у навчанні або навчала за допомогою ігор. У певні часи, особливо в доцивілізаційний період розвитку людини, гра була практично єдиним варіантом освіти. Поступово набувала досвіду, розвивалася педагогіка, але гра не зникала з арсеналу вчителя.
Процес освіти неможливий без дидактики, але поняття «дидактична гра» викликає багато запитань. У педагогічній літературі існує декілька поглядів на цей термін:
- будь-яка гра є дидактичною грою (всі ігри, навіть розважальні,, містять у собі елементи навчання);
- всі навчальні ігри є дидактичними (дидактика вивчає теорію навчання, таким чином, дидактичні ігри і є навчальними);
• частина навчальних ігор — інтелектуальні ігри є дидактичними (всі навчальні ігри поділяють на сюжетно-рольові, дидактичні, рухливі та інші, існують й інші види, але дидактична гра складає частину навчальних ігор).
Поняття «дидактична гра» є дуже різноплановим поняттям, яке охоплює або об'єднує всі підходи.
Не існує єдиного підходу в дидактичній науці і щодо статусу гри, її розглядають як:
- засіб навчання;
- метод навчання;
- форму навчання.
Разом з тим потрібно зазначити, що гра є і засобом, і методом, і формою навчання. Все залежить від підходу, на основі якого розглядають це питання.
Як і у будь-якій грі, дидактичній грі притаманні загальні ознаки, висловлені
Й. Хейзингом:
- умовний характер гри (відділяє гру від унітарної дійсності);
- добровільна участь у грі (гра під примусом вже не гра, а виконання певних дій);
- обмеженість гри (часовими, просторовими, матеріальними та іншими рамками);
- невизначеність гри (розвиток та результати гри часто програмовані, але не визначені, оскільки залежать від змінних факторів — учасників, часу, простору та іншого);
- емоційність гри (тільки зацікавлена людина стане учасником
гри, що надає грі емоційне забарвлення).
Хотілося б додати до цього переліку загальних ознак і розвиваючий фактор. Кожна гра дає певний результат, навіть негативний, що впливає на розвиток людини.
Дидактична гра — це гра, яка допомагає вчителю не тільки урізноманітнити навчання, але й організувати процес розумового розвитку дитини.
Використання дидактичних ігор на уроках історії дає можливість не тільки нейтралізувати зверхність, монотонність оповіді учителя, стимулювати позитивні емоції, але й створити атмосферу здорового змагання, яке змушує школяра не просто механічно згадувати відоме, а й мобілізувати всі свої знання, думати, добираючи відповідне, зіставляти та оцінювати.
У дидактичних іграх процес навчання набуває інших, незвичайних форм навчання — політ фантазії, самостійний пошук, новий погляд на звичайні ситуації, переосмислення фактів. Гра створює атмосферу здорового змагання, змушує по-новому використовувати накопичені знання й застосовувати їх не тільки механічно, але й відповідно до умов гри. Важливим є ще те, що не під тиском обставин, а за бажанням самих учнів, під час навчальної гри відбувається багаторазове повторення матеріалу в різноманітних формах.
На своїх уроках використовую дидактичні ігри. Це ігри на зразок
“мозаїки”, географічного лото, географічного доміно. Цікавість школярів
до цих ігор ґрунтується на прагненні проявити здогадку, кмітливість у
розумовій діяльності. У них присутній елемент змагальності (хто швидше,
хто правильніше відповість, хто більше знає).
Школярі навчаються швидко й логічно міркувати, закріплюють уміння
застосовувати набуті раніше знання, вміння користуватися довідкою,
науково-популярної літературою, географічною картою, отримують знання,
відчуваючи при цьому задоволення.
В організації проведення настільних ігор виділяю два етапи:
Перший етап – розробляю ігри сама. Як свідчить досвід, не відразу вводжу
складні ігри, а починаю з легких, щоб учні осягнули суть гри на знайомому матеріалі.
Наприклад, пропоную учням пограти в лото. Спочатку запропоновую картки з умовними знаками, що зустрічаються найчастіше, і лише після того, як
учні зрозуміють правила гри, вводжу картки з більше складними умовними
знаками. Це одна з умов, за якої у школярів виникає бажання подолати
незнайоме, знайти та запам’ятати ще невідоме.
Другий етап – складання настільних ігор під моїм керівництвом. Школярі
виявляють творчу активність. Їм доводиться застосовувати набуті знання в
новій ситуації. Ця робота виховує відповідальність. Настільні ігри
виготовляють і як домашнє завдання: “Намалюйте топографічні знаки”,
“Складіть кросворд з теми”.
Наведу приклади ігор, які використовую на уроках географії в 6-9 класах
Це ігри – “Ланцюжок” – учень називає будь-яке місто, назва якого починаються на останню літеру вже названого міста і т.д.
“Упізнай силует” – за силуетами островів, півостровів, країн, морів, учні впізнають географічний об’єкт.
“Збери картку” – учні складають шматочки карти і збирають карту цілком.
“Третій зайвий” – відповідають на запитання “Що зайве?” Наприклад:
Амазонка, Ніл, Карпати.
“Знайди помилку в тексті” Учні в тексті вказують помилки. Виграє той,
хто знайде всі помилки.
На уроках і в позакласних заходах проводжу географічні естафети,
ігри-тренінги.
Новий пласт для ігрової культури – це електронні, комп’ютерні ігри. Вони
відкривають нові можливості для розвитку уяви, швидкості реагування,
миттєвого прийняття рішень, розвитку здібностей, наперед передбачити
ходи.
Комп’ютерних ігор сьогодні багато. З географічних програм найвідомішими
є ігри “Місто” (Україна) та “City” (США). А також цікавими є програма
“Таємничий острів” (Росія, програма “Орегон”).
Сьогодні пропонується дуже багато інших цікавих комп’ютерних програм.
Також часто проводжу ігри-змагання, конкурси, під час яких поєднуються індивідуальна діяльність учнів з колективними, груповими формами.
В організації та проведенні гри-змагання виділяється три основні етапи:
підготовчий, ігровий, підбиття підсумків. Наприклад, гра-змагання,
проведена між учнями 6-7 класів.
Цікавими є ігри “щасливий випадок”, КВК, “Ідеальна пара”, “Найрозумніший географ”, проведені між учнями 8-9 класів.
Рольові ігри проводжу на уроках та в позаурочний час. Під час таких ігор
формується дослідницьке, творче ставлення до дійсності навчання.
Сюжетно-рольова гра – це самостійний метод активного навчання.
З цікавістю учні виконують ролі в іграх “Суд над Людиною”, “Судове
слухання”, “Посвята в географи”, “Планети – Сонячної системи”.
В умовах становлення особистісно орієнтованої освіти віссю навчального
процесу є не сам учень, а його особистість із проекцією в майбутнє.
Для впровадження ідей особистісного навчання можна використовувати
величезну палітру методів і форм, що розроблені в сучасній педагогіці.
Але найбільше імпонують мені ті методи і форми, в яких школярі не
тільки отримують готові знання, а самі стають активними учасниками
процесу пізнання, самостійно вирішують проблемні питання, розв’язують
проблемні ситуації, знаходять істину, застосовують набуті знання в
житті.
|